Sunday 24 March 2013

ESSCOM Membazir Duit Rakyat?



Penubuhan Kawasan Keselamatan Khas Timur Sabah (ESSCOM) akan membabitkan penyelarasan kerjasama antara tiga komponen, iaitu penduduk setempat, pasukan tentera dan pihak polis bagi membanteras ancaman pengganas.

Sehubungan itu, Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Hussein, berkata satu mesyuarat diadakan semalam bagi merangka strategi bagaimana mahu membabitkan orang ramai, terutama masyarakat setempat dalam ESSCOM.


“Kementerian Dalam Negeri (KDN) berpendapat benteng pertahanan pertama mestilah masyarakat setempat, sebab itulah anggota RELA, Jabatan Pertahanan Awam Malaysia (JPAM), Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) serta Ketua Kampung digerakkan untuk usaha ini.

“Mereka ini boleh menjadi mata dan telinga pasukan keselamatan negara selain berperanan membendung penyebaran khabar angin, sekali gus memberi keyakinan kepada rakyat Sabah bahawa negeri itu selamat.

Untuk maklumat lanjut KLIK DI SINI

Pada pendapat PMW, ESSCOM ini sangat bagus. Sebelum ini keselamatan di kawasan Lahad Datu selamat dan tiada ancaman. Oleh kerana ancaman ini, maka ESSCOM direka. Ini adalah tindakan kerajaan Persekutuan dan kerajaan negeri Sabah untuk menghadapi ancaman yang akan datang. Dari sini kita boleh lihat betapa cepatnya PIHAK PDRM / KDN mengambil tindakan. Tidak seperti yang diuar-uarkan mengatakan mereka 'lambat'. Sedangkan pada masa itu PDRM memberi ruang kepada orang ISLAM SULU untuk mengundurkan diri supaya tidak ada pertumpahan darah sesama ISLAM. Akan tetapi , pihak yang tidak bertanggungjawab yang mengatakan PDRM 'lembab' adalah hanya untuk menunggu PDRM membuat kesilapan semasa operasi untuk diburukkan imej PDRM. 
PMW akan ulas lanjut kemudian.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...